Tuesday, August 25, 2009

Kartika dikecualikan daripada disebat

Amat memalukan bahawa merotan masih diguna sebagai satu bentuk penderaan di merata dunia sebagai factor pencegahan kecuali di beberapa buah negara Islam.

Belumkah pihak-pihak ini beralih dari zaman pertengahan ke psikologi moden dan pembangunan insan terkini bahawa untuk menggalakkan tabiat dan nilai peribadi yang baik ialah melalui pujukan dan pendidikan? Ini termasuklah pembangunan nilai yang murni dalam masyarakat amnya.

Kenapa terus lagi menghukum Kartina setelah Kartina membayar denda berat sebanyak RM 5000?

Merotan 6 kali hampir sama dengan hukuman yang dijatuhkan pada perogol bergantung pada keseriusan keganasan dan perbuatan jenayah yang dilakukan terhadap mangsanya. Adakah kita boleh menyamakan jenayah itu sama dengan "perbuatan salah" yang dilakukan oleh Kartina.

Kepada siapakah telah Kartina mengganasi dan apa kesakitan yang dikenakan kepada orang lain? Selain itu, terdapat 2 orang anak yang perlu menanggung fikiran bahawa ibu mereka akan dirotan. Apakah pandangan rakyat lain di Malaysia dan dunia luar yang akan berfikir akan undang-undang Islam di Negara ini?

PRM bersimpati pada Kartina dan anaknya, dan harap mereka akan dilindungi daripada perbuatan kaum sesetengah golongan laki-laki yang tidak mempunyai perikemanusian dan niat yang tidak baik . Orang-orang ini mengguna hukuman tanpa perikemanusian yang bermaksudkan mendera atas nama undang-undang Allah.

Bebaskan Katrina dari penjara dan seksaan yang berlanjutan.


Yang benar,


Dr. Rohana Ariffin
Naib Presiden
Parti Rakyat Malaysia (PRM)
012-4221255


21B(F) Jalan SJ 6 Taman Selayang Jaya 68100 Batu Caves Selangor Malaysia

No comments: