Saturday, October 4, 2008

PRM mengutuk perbuatan ganas melempar bom minyak

28-9-2008

Kepada Pengarang yang dihormati,

PRM mengutuk kuat perbuatan ganas melempar molotov cocktail

Parti Rakyat Malaysia (PRM) mengutuk sekeras-kerasnya terhadap perbuatan pengecut yang melempar molotov cocktail ke rumah ibu-bapa Ahli Parlimen Teresa Kok larut malam semalam, dan mengugut serta mengancam nyawa dan keselamatan YB Teresa Kok dan keluarganya.

Tindak-tanduk keganasan seumpama ini telah membahayakan politik demokratik Negara ini dan nama baik Negara di peringkat antarabangsa.

Menurut permehartian PRM, perbuatan melempar Molotov cocktail nampaknya bukan perbuatan berasingan dan tersendiri, bukannya tindakan orang perseorangan pelampau, perbuatan ini nampaknya terancang.

Pelemparan molotov cocktail kali ini merupakan tindakan yang kedua berlaku kebelakangan ini.

Kali pertama pelemparan Molotov cocktail berlaku tidak lama dulu, dan dilempar ke rumah Presiden Bar Council Malaysia. Rumah itu telah dijual. Tujuannya juga mengugut Bar Council Malaysia supaya memberhentikan daripada mengadakan seminar membincangkan masalah undang-undang yang berkaitan dengan agama.

Oleh itu, PRM menyeru pihak yang berkenaan supaya mengambil tindakan keras dan segera terhadap perbuatan ganas ini, dan menghukum penjahat yang terlibat dengan berat. Jika tidak, keganasan melempar Molotov cocktail yang bertujuan menghalang secara melampau ini perbincangan supaya pandangan dan fikiran berlainan tidak diutarakan, akan seterusnya melemahkan dan menggugat kepercayaan dan keyakinan masyarakat tempatan dan antarabangsa terhadap suasana ketenteraman Negara ini , dan menimbulkan krisis keyakinan terhadap ketenteraman Negara ini.


Yang benar,




Koh Swe Yong
Naib Presiden

No comments: